روز حفاظت از لایه ی ازن 25 شهریور(16 سپتامبر)

  • 13 Sep 2024
  • کد خبر: 1272197
  • 143
روز حفاظت از لایه ی ازن 25 شهریور(16 سپتامبر)

لایه ازون چیست؟

لایه اُزن لایه‌ای به ضخامت ۳۰۰ دابسون (۳ میلی‌متر) در لایه استراتوسفر جو زمین است با غلظت بالایی از مولکول ازون (O۳) که در سال ۱۹۱۳ توسط دو فیزیک‌دان فرانسوی به نام‌های شارل فابری و هانری بویسون کشف شد. لایه ازن، سپر شکننده ای از گاز است که با جذب ۹۹٫۹–۹۵ درصد پرتو فرابنفش خورشید، زمین را از قسمت مضر پرتو های خورشید محافظت می‌کند و به این ترتیب زندگی در این سیاره را حفظ می‌کند.

 

نامگذاری روز لایه ازن

روز جهانی حفاظت از لایه اوزون شاید در مقایسه با بسیاری از رویدادهای بین‌المللی تاریخچه چندان طولانی نداشته باشد. در سال ۱۹۸۵، گروهی از دانشمندان انگلیسی، به صورتی کاملاً تصادفی دریافتند که مساحت قابل توجهی از لایه ازون در منطقه جنوبگان (قطب جنوب) به شدت تخریب شده و بیم آن می‌رود تا با گسترش این حفره، حیات همه‌ی موجودات زنده ساکن در کره زمین به مخاطره افتد. آن‌ها اعلام کردند گازهای کلروفلوئوروکربن که اثر گلخانه‌ای دارند، مسبب ایجاد این سوراخ مرگ‌آور هستند؛ گازهایی که عمدتاً موارد مصرف آنها در یخچال‌ها و دیگر سازه‌های سرمایشی‌، برخی افشانه‌ها و مواد ضد عفونی‌کننده بود. وضعیت چنان بحرانی می‌نمود که گروهی از دانشمندان به صراحت اعلام کردند در صورت تداوم روند کنونی، گازهای کلروفلوئوروکربن‌ قادرند تا سال ۲۰۵۰ لایه ازن را کاملاً نابود کرده و رخداد سرطان پوست را از آستانه‌ای خطرناک و برگشت ‌ناپذیر عبور دهند.

از همین رو، اهمیت این کشف چنان بود که بلافاصله رهبران جهان در سازمان ملل متحد تلاش کردند تا معاهده‌ای را برای مهار این بحران مرگ‌آفرین به امضا برسانند؛

در سال 1994 کشورهای عضو مجمع عمومی سازمان ملل، پذیرفتند تا روزی را برای حفاظت از لایه اوزون نام‌گذاری کنند، بدین ترتیب  روز 16 سپتامبر (برابر با 25 شهریور) را به عنوان روز جهانی حفاظت از لایه ازن تعیین کردند.

منبع: www.bamarah.com


اشتراک گذاری

خبر‌های مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.